Używki w trakcie kwarantanny: w pandemii Polacy kupowali mniej alkoholu

Nielsen przeanalizował dane sprzedażowe alkoholu oraz papierosów w marcu i kwietniu br. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Analiza dotyczyła mocnych alkoholi, wina oraz piwa. Okres, kiedy życie zawodowe i prywatne przeniosły się do internetu, wideokonferencje zastąpiły spotkania biznesowe, webinary wydarzenia branżowe, a osobiste wizyty wirtualne degustacje i spotkania na aperitif, zdecydowanie zmienił zachowania zakupowe konsumentów i wpłynął na sprzedaż używek.

Pandemia alkohol

Anna Anasik, konsultant w Nielsen Connect zaznacza, że trakcie pandemii Polacy pili mniej, ale drożej. – W ostatnich 2 miesiącach sprzedaż wódki, największej kategorii wśród alkoholi mocnych w Polsce, odnotował spadek o 4 proc. Powszechna samoizolacja nie sprzyjała także sprzedaży tzw. małpek, czyli opakowań o pojemności 200 ml i poniżej (zanotowano spadek o 8 proc. rok do roku – dop. red.). Najdynamiczniej rozwijającymi się kategoriami alkoholowymi były rum, gin i whisky – wyjaśnia Anasik.

Według danych Nielsena wzrost sprzedaży ginu zanotował skok aż o 25 proc, a rumu o 31 proc. Z kolei w kategorii piwa niezmiennie najlepiej radziły sobie produkty bezalkoholowe, których sprzedaż wzrosła o prawie 30 proc. – W przypadku piw alkoholowych mieliśmy do czynienia ze spadkami sprzedaży wolumenowej zarówno w przypadku piw smakowych, radlerów, specjalności jak i klasycznego lagera – przy czym zmniejszający się wolumen tego ostatniego segmentu wpisuje się w trend obecny już przed pandemią – dodaje Anasik.

wino pandemia

Ciekawie prezentują się także dane dot. win. Największy wzrost sprzedaży w okresie marzec – kwiecień (rok 2019 vs rok 2020) zanotowało włoskie prosecco (wzrost o 9 proc.), francuski szampan (19 proc.), a także wino spokojne z segmentu premium (wzrost o 4 proc.).

Papierosy podczas kwarantanny

papierosy kwarantanna

Podczas kwarantanny Polacy rzadziej sięgali także po papierosy. W okresie marzec – kwiecień 2020 do 2019 widoczny jest spadek aż o 8 proc., co oznacza, że sprzedało się 23,3 mln paczek papierosów mniej. – Wprowadzenie obostrzeń związanych z pandemią załamało zwyczajowy trend wzrostu sprzedaży charakterystyczny dla tej pory roku. Jednak jest to raczej efekt wymuszonej zmiany zachowań konsumenckich niż porzucenia nałogu. Ograniczone możliwości spotkań towarzyskich, brak imprez, spotkań w ogródkach piwnych, czy w plenerze znacznie wpłynęły na zachowania zakupowe palaczy okazjonalnych, palących towarzysko – ocenia Joanna Dworak Client Business Partner w Nielsen Connect.

kwarantanna alkohol

Jak będzie kształtować się sprzedaż używek w najbliższym czasie?

Można spodziewać się, że wraz ze startem sezonu, otwarciem lokali i chęcią nadrabiania towarzyskich zaległości wirtualne degustacje zdecydowanie przeniosą się do świata rzeczywistego wpływając na sprzedaż używek. Prawdziwy obraz tego jak koronawirus wpłynął na sprzedaż alkoholu w Polsce pokażą dopiero dane za maj i czerwiec, w których wyższa temperatura na zewnątrz będzie połączona ze stopniowym znoszeniem ograniczeń w codziennym życiu. – Zakładamy, że w całym roku 2020 detaliczna sprzedaż wolumenowa alkoholu będzie porównywalna do tej w 2019, wyhamowaniu może jednak ulec, w obliczu prawdopodobnej recesji, trend na kupowanie alkoholi z wyższej półki – prognozuje Adam Dużyński z Nielsena.

Źródłem danych podanych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego Nielsen, sprzedaż wartościowa i wolumenowa w okresie marzec – kwiecień 2020 vs 2019.

kopiuj tekst pobierz jako docx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.