Kto i dlaczego wymyślił żółte łuki McDonald’s?

Odwiedzana przez 68 milionów klientów, sprzedająca co sekundę 75 hamburgerów, osiągająca 27 miliardów dolarów przychodów i zatrudniająca 761 tysięcy osób (czyli więcej niż liczba osób mieszkających np. w Luksemburgu). Restauracja McDonald’s, bo o niej mowa, to mekka fanów fast-foodów. Jaką rolę w tym sukcesie odegrały żółte łuki – symbol marki?

McDonald’s – historia marki

Charakterystyczna złota litera M jednym kojarzy się z wygiętymi frytkami, a innym z kobiecym biustem. Pierwsze logo marki było tak naprawdę bardzo minimalistyczne. Zawierało wyłącznie nazwę restauracji „McDonald’s Famous Barbecue” i dwie poziome linie, których główną funkcją było skupienie uwagi na słowie „famous”.
Historia globalnej sieci restauracji rozpoczęła się w 1940 roku. Dwaj bracia (Dick i Mac), otworzyli pierwszą restaurację w położonym na wschód od Los Angeles, San Bernardino w stanie Kalifornia. Wówczas w menu można było znaleźć głównie grillowane dania. Dopiero w 1948 roku, po kilkumiesięcznej przerwie w funkcjonowaniu restauracji, która była podyktowana chęcią zmiany przez braci charakteru lokalu ich lokal stał się restauracją, gdzie rozpoczęto sprzedaż m.in. hamburgerów i cheeseburgerów. Biznes rozwijał się dynamicznie. Do roku 1966 w Stanach Zjednoczonych powstało ponad 700 nowych restauracji sprawiając, że McDonald’s wraz ze swoim logo, stawał się coraz bardziej rozpoznawalny.

Dwa złote łuki w logo McDonald’s

Drugi logotyp był skutkiem zmian w rodzaju serwowanych przez lokal dań, które nastąpiły w 1948 roku. Nazwa restauracji została wówczas zmieniona (słowo „barbecue” zamieniono z „hamburgers” i dodano napis „Buy Em by the Bag” oraz niewielką podobiznę kucharza). Wszystko umieszczono w białym kolorze na kontrastowym ciemnym tle.
Najistotniejszą zmianę w eksperymentach z logotypem wykonano jednak w 1953 r., kiedy to zdecydowano o zaprojektowaniu pierwszej restauracji od zera. Na bokach budynku pojawiły się wówczas dwa charakterystyczne łuki, które ostatecznie zostały połączone i utworzyły znak, do dziś tworzący logo całej marki. Został on zaprojektowany przez Jima Schindlera.

Teorie spiskowe – logo McDonald’s a seksrewolucja

Kształt i kolor łuków nie był przypadkowy. Złoto miało kojarzyć się z sukcesem i prestiżem, natomiast łagodny kształt z relaksem, którego klienci mogli doświadczać w restauracjach sieci. Ze względu na prostą formę, logo szybko stało się powszechnie rozpoznawalne i coraz częściej uznawano je za symbol konsumpcjonizmu.
Sama historia powstania logo, która związana jest z charakterystyczną architekturą pierwszej restauracji ma jednak swoich przeciwników. Powstało bowiem kilka teorii spiskowych dotyczących jego znaczenia. Pierwsza pojawiła się już w latach 60-tych, w okresie rozkwitu rewolucji seksualnej. Psychologowie marketingowi uważali wówczas, że osiągnąć sukces może jedynie to, co jest związane z seksem. Świecący neon miał wzbudzić w ludziach niepohamowany głód spowodowany wpatrywaniem się w niego.

Zmiany logotypu

Logotyp marki przez lata przechodził modyfikacje, m.in. poprzez wprowadzenie czerwonego tła i zamianę koloru liter na biały. Ten wybór także nie był przypadkowy. Kolor czerwony, mimo że może być kojarzony z czymś agresywnym, bardzo dobrze przyciąga wzrok. Badania sugerują również, że stymuluje on głód, natomiast żółty jest symbolem szczęścia i optymizmu. Historia marki inspirowała filmowców. Przedstawiono ją m.in. w filmie „Imperium” (reż. John Lee Hancock). Skupia się on na postaci Raya Kroca, mężczyzny marzącego o odniesieniu sukcesu w biznesie. Przypadkowe spotkanie z braćmi McDonald całkowicie zmienia jego życie. Ray zachwycony nowatorskim sposobami obsługi klienta, który dostaje swoje danie zaledwie w trzydzieści sekund od złożenia zamówienia, składa braciom propozycję wspólnego kontynuowania biznesu. Jego pomysł polegający na stworzeniu sieci lokali sprawił, że niewielki biznes stał się wartym miliony dolarów imperium.

McDonald’s na ostrym zakręcie

Aktualnie na świecie działa około 32 tysięcy restauracji, w których zatrudnionych jest ponad 400 tys. osób. Roczne dochody to blisko 20 miliardów dolarów, a charakterystyczne logo marki jest rozpoznawalne na całym świecie. Nie zawsze jednak sytuacja firmy wyglądała tak dobrze. Przykładem jest między innymi sytuacja z 2015 roku, kiedy to MCDonald’s zanotował spadek zysków o wartości 400 milionów dolarów, a spowodowane to było zwiększoną świadomością społeczeństwa odnośnie zdrowego stylu życia i swojej diety. W związku z tym faktem sieć restauracji postanowiła zmienić swoje menu i wdrożyć nowy plan, który w całości ma zostać zrealizowany do końca 2022 roku. Plan ten zakłada „uzdrowienie” dań kojarzonych typowo z fast foodem i ma polegać przede wszystkim na redukcji ilości kalorii, środków konserwujących, barwników i sztucznych aromatów. Zmianie na przestrzeni ostatnich kilku lat uległy także popularne zestawy dla najmłodszych, w których zrezygnowano ze słodzonych napoi na rzecz wody mineralnej, a same porcje posiłków zostały odpowiednio zmniejszone. Rewolucje i chęć walki z otyłością McDonald’s została idealnie połączona z nowym tłem loga marki w zielonym kolorze, które obecne było już od 2011 roku i miało wyrażać troskę marki o środowisko naturalne.

kopiuj tekst pobierz jako docx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.