Katarzyna Selwant, psycholog sportowy: koronawirus mocno uderzył w sport.

Obecna sytuacja nie jest kolorowa i mocno uderzyła w sport, zarówno ten amatorski, jak i profesjonalny. Siłownie zamknięte, stadiony nadal nie otwarte, o basenie nie ma co marzyć. Sezon halowy odwołany, sezon zimowy zakończony, sezon letni pod znakiem zapytania. Związki sportowe oraz ich zawodnicy zastanawiają się nad tym, co dalej z polskim i światowym sportem. Już wiadomo, że nawet igrzysk olimpijskich w tym roku nie będzie, a to ewenement w historii nowożytnych rozgrywek. Niektórzy czują bezcelowość tego czasu, rozprężenie, przymusowy odpoczynek lub urlop, brak celu sportowego, jako konsekwencję odwołanych zawodów. Da się wyczuć także poczucie zawieszenia, negatywne myślenie oraz złość i frustrację. To normalne i zrozumiałe emocje w tej sytuacji.

katarzyna selwant psycholog sportowy

Jak w czasie epidemii koronawirusa radzą sobie sportowcy?

Wydaje się, że okoliczności dla osób uprawiających sport są zupełnie wyjątkowe. A tak nie jest! Kontuzja, przysłowiowa złamana noga, czy choroba są wpisane w życie zawodnika. Wtedy też musi on siedzieć w domu, jest „uwiązany” do jednego miejsca i myśli tylko o tym, kiedy będzie mógł wrócić do treningów. Jako, że sportowcy dużo podróżują, obecna sytuacja może im przypominać także zamknięcie w klatce i przymusowe zakończenie kariery. Niestety.

Co można w takiej sytuacji zrobić?
Moje kluczowe propozycje to: trening fizyczny, który da się wykonać w domu. Wiele osób już zaczęło ćwiczyć online, kupiło sprzęt sportowy, a nawet maszyny do ćwiczeń, które się zmieszczą w salonie.

Zastępczy trening fizyczny, czyli symulatory, ćwiczenia z prowizorycznymi przyrządami – tu przyda się duża kreatywność i otwartość. Przykłady tych, które widziałam u moich zawodników: płotek lekkoatletyczny zrobiony z drapaka dla kota, siodło umieszczone na oparciu kanapy, natarcia szermiercze robione w kierunku ściany, do której przymocowana jest poduszka. Robi wrażenie! Ale też świadome rozciąganie i mobilność, wcześniej traktowane po macoszemu. Nareszcie jest również czas na dokładne poznanie zasad własnego sportu, przeczytanie regulaminów itp. Jestem w szoku, jak niewielu zawodników znało przedtem regulaminy.

Rosnąca popularność oferty sprzętu sportowego w e-sklepach

Kolejna propozycja to sprawy techniczne i sprzętowe, czyli zamówienie nowego sprzętu, przeczytanie recenzji o nim, zdecydowanie się na wypróbowanie w przyszłości czegoś nowego lub od razu zamówienie konkretnego modelu.To też wspaniały czas na zbudowanie dobrej relacji z teamem szkoleniowym, trenerem, innymi zawodnikami, nawet online. Szczególnie namawiam trenerów do stałego kontaktu z zawodnikami. Wasi podopieczni bardzo was teraz potrzebują.

Jeśli ktoś ma taką potrzebę to świetna okazja do nabrania dystansu do: treningu, swojego sportu oraz brania wszystkiego tak bardzo na poważnie (mówię to też do siebie). Serce oczywiście nadal wkładamy w swoją zawodniczą pasję, ale wyrzucamy negatywy z głowy. Po prostu tęsknimy za ukochaną konkurencją sportową i to jest piękne.

Czas na trening mentalny

Obecny czas związany z epidemią koronawirusa można wykorzystać na rozwój, samoedukację i zgłębianie możliwości psychologii sportu. Właściwe książki, motywujące filmy i kontakt z psychologiem sportowym. Już nie ma wymówki, że nie ma na to czasu. Głowa w sporcie jest najważniejsza i teraz nadszedł właśnie ten moment, by nasz sportowy umysł wysłać na siłownię na ćwiczenia, ale tym razem mentalne. Na siłownię umysłu.

Pamiętajmy, że wygrają ci, którzy ten czas wykorzystają, dobrze spożytkują i zrobią postępy. Widzę ten okres jako dużą szansę. A to się wszystko kiedyś skończy, dlatego tak ważne jest, żeby jak najszybciej wziąć się do pracy, także tej mentalnej.

Katarzyna Selwant, psycholog sportowy
www.psycholog-sportowy.pl
Linkedin – profil autora

katarzyna selwant psycholog sportowy

Katarzyna Selwant – psycholog olimpijski, autorka książek, mistrzyni curlingu, szkoleniowiec i komentator sportowy. Czyni sportowców wybitnymi. Jedyna kobieta, nominowany psycholog na Igrzyskach Olimpijskich w Londynie. Autorka książek „ZEJDŹ z KANAPY” i „SIŁOWNIA UMYSŁU” oraz wielu publikacji z psychologii sportu, motywacji i sukcesu. Obecnie przygotowuje trzecią książkę.
Wyznaje zasadę, iż „Siła mentalna jest kluczem do mistrzostwa, zarówno w życiu, jak i w sporcie i w biznesie”. Pomaga uznanym sportowcom, artystom i managerom realizować marzenia i dążyć do celu.
Od ponad 15 lat uprawia curling – zimową dyscyplinę olimpijską. Trzy razy zdobyła mistrzostwo Polski. Sportowcy mówią o niej „Mistrzowski Ekspert”.

kopiuj tekst pobierz jako docx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.