Jak komunikować w branży wnętrzarskiej? Magda Skibka z PLN Design Group

Każda branża rządzi się swoimi prawami i ma swoją własną specyfikę. Tak jest również z branżą wnętrzarską. Tu klient znacznie częściej kupuje obrazem niż w branży fashion albo beauty. Według raportu przygotowanego przez Sfera Group „Komunikacja w branży wnętrzarskiej. Trendy 2020” najważniejszym celem w prowadzeniu komunikacji marki jest zwiększenie jej świadomości wśród odbiorców – aż 69% badanych postawiło na to jako priorytet w swojej działalności. Jak w takim razie najefektywniej prowadzić komunikację marki wnętrzarskiej?

pr branza wnetrzarska

Zacznijmy od tego, że tu grupa docelowa jest znacznie szersza – oczywiście są w niej media, są klienci, ale również pojawiają się architekci i projektanci wnętrz. Obecnie KAŻDY nasz klient traktuje ten temat priorytetowo. Z czego to wynika? Coraz częściej urządzanie mieszkania czy domu odbywa się przy pomocy specjalisty. Nie jest to już usługa tylko dla wybranych. Dla Klienta to przede wszystkim oszczędność czasu. Samych architektów w Polsce jest kilka tysięcy i ta liczba stale rośnie, więc producenci z branży wnętrzarskiej, to właśnie w niej upatrują priorytetową oś współpracy, a przede wszystkim sprzedaży… Wspomniałam wcześniej, że w badaniu dot. komunikacji, sprzedaż a dokładnie generowanie leadów było na ostatnim miejscu. Jak jest więc naprawdę?

Świadomość marki

Producenci wiedzą, że budowa relacji w środowisku jest najważniejsza. Najpierw relacje, później sprzedaż. Inaczej architekci czują się jak w całodobowym supermarkecie z promocjami przygotowanymi tylko dla nich. Te relacje to niezwykle długi i żmudny proces. Bo architekci byli już wszędzie i widzieli już wszystko. Jednak z drugiej strony komunikacja w branży wnętrzarskiej wyróżnia się tym, że wszelkiego rodzaju eventy organizowane dla architektów to przede wszystkim merytoryka. Coraz więcej firm rezygnuje z marketingowej prezentacji na rzecz materiału merytorycznego i edukacyjnego. Architekt z takiego wydarzenia ma wynieść nie torby z katalogami, próbkami i gadżety, a wiedzę.

Producenci udostępniają szereg materiałów stworzonych z myślą o architektach, tworzą specjalne podstrony, narzędzia – wszystko po to, aby ułatwić im pracę i dać im się lepiej poznać. Ważnym elementem jest też zbudowanie zaufania wobec firmy, dlatego tak często zatrudniani są specjaliści od współpracy z architektami i projektantami wnętrz.

branza wnetrzarska public relations

Tu sprzedaje obraz

Ważnym elementem komunikacji, o ile nie najważniejszym są zdjęcia. Co ciekawe, większość firm z którymi mieliśmy okazję pracować nie miała najlepszych jakościowo materiałów. Całe szczęście – te czasy mamy za sobą. Klient kupuje obrazem. Ok, wydaję się, że tak jest w każdej branży. I tu się zgadzam, ale warto spojrzeć na to szerzej. Kanały dotarcia (zwłaszcza sklepy, showroomy, concept story) nie są tak rozbudowane, jak w przypadku tych dwóch wspomnianych wcześniej branż, czyli fashion i beauty. Praktycznie rzecz biorąc sieć dystrybucji produktów jest znacznie mniejsza. A to jest widoczne zwłaszcza przy markach premium, które z niezwykłą dbałością decydują o tym gdzie ich produkt powinien być dostępny w ofercie. Dlatego zdjęcia są tak ważne. To jest pierwszy krok marki na otwarcie się na Klienta. Jednak koszta zorganizowania sesji aranżacyjnej są znacznie wyższe, niż w branży modowej. Tutaj najwięcej budżetu pochłaniają scenografie. Jednak z drugiej strony w ostatnich latach producenci zaczęli korzystać z wysokiej jakości wizualizacji, które bardzo często są niezwykle trudne do odróżnienia od zdjęcia realnego wnętrza.

Zmierzam do tego, że bez dobrego zdjęcia nie byłoby sprzedaży, zwłaszcza jeśli mówimy o architektach. W branży wnętrzarskiej to zdjęcie sprzedaje produkt.

pln design group

A jak jest z influencerami?

To, co jeszcze różni branżę wnętrzarską od pozostałych to współpraca z blogerami. Środowisko influencerów wnętrzarskich jest znacznie mniejsze niż np. fashion. Z czego to wynika? Moim zdaniem, nie jest to najlepsza opcja zarobkowa, a niestety to właśnie pieniądze są najlepszym motorem do rozwoju… O wiele trudniej jest „sprzedać” kanapę za 3 000zł, niż krem do twarzy za 100zł. O wiele łatwiej jest pokazać, jak się użytkuje na co dzień buty, niż grzejnik konkretnej firmy – chyba że oczywiście planujesz remont w domu i przy okazji również ten element chcesz wymienić. Jeśli już coś wzbudza pozytywne reakcje to prezentacja efektu przed i po w wykonaniu blogera. Bardzo często jednak rentowność związana z podjęciem działań z blogerką jest dla marki mniej opłacalna, niż prowadzenie dodatkowych kampanii np. w social media. Oczywiście są przykłady, kiedy taka współpraca przyniosła korzyści wielu markom (jeden z naszych Klientów jest dobrym przykładem takiej współpracy), jednak finalnie nadal nie jest to duży procent.

W moim odczuciu branża wnętrzarska jest najbardziej transparentna w swoich działaniach, biorąc pod uwagę koszt produktu – producent ma za dużo do stracenia. Komunikacja na każdym poziomie i przy wykorzystaniu narzędzi od media relations po social media stawia na relacje, zaufanie, wiarygodność. Konkurencja między poszczególnymi segmentami produktów nie jest aż tak duża, jak w branży kosmetycznej, gdzie bardzo często walczy się ceną i składem produktu. Tu składowych jest więcej: od materiału, po rozwiązania, funkcjonalność, jakość, a kończąc na wzornictwie.

Magda Skibka, CEO PLN Design Group agencji specjalizującej się w komunikacji marek wnętrzarskich, architektonicznych, deweloperskich oraz budowlanych.
Linkedin – profil autora
PLN Design Group – strona internetowa

kopiuj tekst pobierz jako docx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.