Historia Coca-Coli. Dlaczego logo marki jest czerwone?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że gdyby nie barwnik E150d, pod którego tajemniczą nazwą kryje się karmel (sprzedany po raz pierwszy 133 lat temu) jeden z najpopularniejszych napojów gazowanych na świecie byłby zielony. Mowa tutaj oczywiście o Coca Coli, która od lat kojarzona jest ze swoimi czerwonymi barwami, będącymi jednocześnie elementem współczesnej popkultury.

Historia powstania Coca-Coli

Recepturę napoju w 1886 roku opracował John S. Pemberton z Jacobs Pharmacy, farmaceuta z Atlanty, który, po wprowadzeniu prohibicji w stanie Georgia musiał znaleźć bezalkoholową alternatywę dla swojego napoju na bazie wina, liści koki i orzechów koli. Bazę nowego produktu stanowiły liście koki i orzechy koli. Nazwę „Coca-Cola” wymyślił księgowy firmy, Frank Robinson, uznając, że dwa CC będą tworzyły udaną kompozycję w powszechnym wówczas spencerowskim stylu kaligrafii biznesowej. Był on używany w USA od 1850 do 1925 roku, zanim biznesowe korespondencje zaczęto pisać na maszynach do pisania.

Robinson uwielbiał kontrast pomiędzy bielą i czerwienią, dlatego slogan „Coca-Cola Delicious and Refreshing” (pyszna i orzeźwiająca Coca-Cola) napisał czerwonymi literami na białym tle. Od tego czasu czerwień stanowiła nieodłączny element wzorów Coca-Cola.

„Kiedy na sklepowej witrynie widzisz czerwony dysk, wiesz, że możesz tam dostać pyszną, orzeźwiającą Coca-Cola” – tłumaczył Robinson. Kolor czerwony stał się tak ważnym elementem tożsamości marki, że James Sommerville, wiceprezes marki, uważa ją za „drugą sekretną formułę” marki.

Marketingowy geniusz Coca-Coli

Kolejnym rokiem przełomowym dla Coca-Cola był rok 1900, gdy Hilda Clark (amerykańska modelka i aktorka urodzona w Kansas) stała się pierwszą gwiazdą promującą zimny, orzeźwiający napój. Występowała na wielu formatach reklamowych, takich jak podstawki, plakaty, a nawet… zakładki do książek.
7 lat później marka postanowiła rozszerzyć swój marketing, włączając do niego zawodników baseballa’a. Rosnąca popularność napoju sprawiła natomiast, że w roku 1915 roku napój ten zaczęto sprzedawać w konturowych butelkach zaprojektowanych przez Alexandra Samuelsona. Kolejne lata wzmacniały tylko pozycję marki na rynku, a do tego faktu przyczyniła się też a zapoczątkowana w 1928 roku współpraca marki Coca-Cola z Igrzyskami Olimpijskimi. Wówczas sprzedawcy ubrani w płaszcze i kapelusze ze znakiem towarowym marki gasili pragnienia kibiców na stoiskach z przekąskami ustawionymi na zewnątrz stadionów, w restauracjach, kawiarniach i małych sklepach w trakcie odbywających się w Amsterdamie Igrzysk Olimpijskich. Napój w trakcie trwania tego sportowego wydarzenia cały czas towarzyszył także amerykańskim sportowcom, a to sprawiło, że każdy kibic, chciał pić ten sam napój, co jego idol.
Coca-Cola stworzyła świętego Mikołaja?
Kolejny przełomowy moment promowania marki nastąpił w 1931 roku, kiedy to koncern zlecił artyście Haddonowi Sundblomowi stworzenie ilustracji przedstawiającej odpoczywającego św. Mikołaja trzymającego butelkę Coca-Coli. Sundblom malował obrazy Świętego Mikołaja przez następne trzy dekady. Początkowo wzorował się na swoim sąsiedzie, a po jego śmierci na samym sobie, dzięki czemu Mikołaj Coca-Coli każdego roku nieco ewoluował, pokazując tym samym inną scenę i starzejąc się na oczach całego świata. Zyskiwał nowe atrybuty, takie jak chociażby powiększający się brzuch czy brodę.

Coca-Cola czy Pepsi?

W 1985 roku po raz pierwszy od 99 lat nastąpiła zmiana formuły kultowego napoju. Zmiana ta została wymuszona przez działania konkurencji, czyli marki Pepsi. Coca-Cola, po serii tzw. „ślepych testów” zauważyła, że młodsi konsumenci chętniej decydują się na konkurencyjny produkt, postanowiła wprowadzić więc na rynek słabszą odmianę napoju pod nazwą „New Coke”. Ruch ten był jednak ogromnym błędem. Nowa receptura pomimo rozległej promocji nie przyjęła się wśród konsumentów. Przyzwyczajeni do oryginalnego smaku Coca-Coli konsumenci tak bardzo tęsknili za kultowym smakiem, że zaczęli wysłać do siedziby koncernu petycje i listy z prośbami o przywrócenie starej formuły. W efekcie marka postanowiła przywrócić oryginalną recepturę i wprowadziła na rynek produkt pod nazwą „Coca-Cola Classic”.

Atlanta: muzeum Coca-Coli

Obecnie historię Coca-Coli można dogłębnie poznać w muzeum w Atlancie, najbardziej zaludnionego amerykańskiego miasta w stanie Georgia. Zgromadzono tam setki eksponatów, takich jak szyldy sklepowe, lodówki, butelki i wiele innych elementów związanych z marką. Sama Coca-Cola współcześnie uznawana jest za piątą najcenniejszą markę na świecie o łącznej wartości 232 miliarda dolarów. Obok znanego nam do tej pory czerwonej puszki Coca-Cola, na etykiecie pojawiły się również inne kolory takie jak czarny (Coca-Cola Zero), srebrny (Coca-Cola Light/Diet) oraz zielony (Coca-Cola Life).

kopiuj tekst pobierz jako docx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.