Dlaczego logo Apple to nadgryzione jabłko?

Wartość firmy Apple w 2019 roku została oszacowana na ponad 1 bilion dolarów (czyli aż tysiąc miliardów dolarów). Firma założona przez Steve’a Jobsa stała się pierwszą amerykańską spółką w historii, której wycena osiągnęła tak zawrotną kwotę. Jak Jobs wpadł na pomysł stworzenia tak znanej i lubianej na całym świecie marki? Od czego wszystko się zaczęło?

Historia założenia firmy Apple

Apple Inc. zostało założone 1 kwietnia 1976 r. przez projektanta Steve’a Wozniaka, Steve’a Jobsa i przedsiębiorcę Ronalda Wayne’a. By pozyskać kapitał dla nowo powstającego przedsiębiorstwa, pierwszy z nich postanowił spieniężyć swój kalkulator naukowy Hewlett-Packard, natomiast Jobs – swojego Volkswagena. Przez pierwsze 30 lat swojej działalności marka nosiła nazwę Apple Computer Inc, dopiero w 2007 zdecydowano o zmianie, a firma przybrała współczesną nazwę. Brak słowa „computer” miał symbolizować nową erę i rozrastający się asortyment firmy.

jablko logotyp apple

Dlaczego apple to nadgryzione jabłko?

Kiedy Apple stawało się bardziej rozpoznawalne zaczęto prześcigać się w teoriach na temat pochodzenia tej nazwy. Steve Wozniak w książce „Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World’s Most Colorful Company” opisuje swoją rozmowę z Jobsem:

On powiedział: „Wymyśliłem świetną nazwę: Apple Computer.” Może pracował przy jabłoniach. Nawet go nie zapytałem. Może dla niego miało to jakieś inne znaczenie. Może ten pomysł miał coś wspólnego z Apple Records. On lubi muzykę, podobnie jak wiele ludzi z technicznym zacięciem. Ta nazwa mogła wtedy brzmieć dobrze częściowo dzięki tym konotacjom. Pomyślałem wtedy od razu: „Będziemy mieć wiele problemów z prawami autorskimi”. Ale ich nie mieliśmy. Obaj próbowaliśmy wymyślić inną, brzmiącą bardziej technicznie nazwę, tj. Executed and Matrix Electronics, ale po dziesięciu minutach prób, zdaliśmy sobie sprawę, że żadna z nich nie będzie brzmieć tak dobrze jak Apple Computer” – przyznał Woźniak. <<

nadgryzione jabłko logotyp apple

Ewolucja logotypu Apple

Pierwsze logo Apple zostało zaprojektowane w 1976 roku przez Ronalda Wayne’a, jednego ze wspólników, który zaledwie po dwóch tygodniach istnienia firmy sprzedał swoje 10 proc. udziałów w spółce za kwotę 800 dolarów (gdyby je zatrzymał dziś byłby milarderem!). W swoim projekcie nawiązał on do Isaaca Newtona, któremu to jabłko spadło na głowę, doznał olśnienia i w ten sposób odkrył prawo grawitacji. Owe logo było całkowitym złamaniem zasad prostoty i rozpoznawalności, jakimi cechował się Jobs, dlatego przetrwało zaledwie rok. Właściwie przypominało bardziej etykietę alkoholu aniżeli logo firmy technologicznej. Kolejnym projektem logotypu zajął się grafik Rob Janoff. Wozniakowi z kolei zależało przede wszystkim na czymś zdecydowanie bardziej nowoczesnym, stąd też w 1976 roku powstał projekt nadgryzionego, tęczowego jabłka, które pozostało z marką na dłuższy czas, bo aż do 1997 roku. Nowy logotyp wzbudzał jednak wiele kontrowersji. Janoff jednak w jednym z wywiadów rozwiał wszelkie wątpliwości.

> „Sam kształt jabłka nie miał nic wspólnego z komputerami. To po to, żeby ludzie zauważyli, że komputer Apple nie był kawałkiem twardego metalu, na którego nie ma miejsca w twoim domu. Nadgryzione jabłko początkowo miało oznaczać, tylko to, że było to po prostu jabłko, a nie coś innego. Również w ujęciu metaforycznym nadgryzienie miało wskazywa
na wgryzanie się w całą wiedzę, którą użytkownicy mogliby uzyskać z tego komputera” – wyjaśniał grafik w jednym z wywiadów.

Postanowiono zatem, że owoc będzie miał ślady ugryzienia, by nie pozostawiać wśród konsumentów wątpliwości, że to jabłko a nie inny owoc, lub warzywo. Ciekawostką jest fakt, że zastosowano tu także grę słów. W języku angielskim „ugryzienie” to „bite”, które brzmi podobnie jak nazwa jednostki komputerowej „byte” (czyli w języku polskim bajt).

apple logotyp

Wizjoner Jobs

Szacuje się, że logo Apple z samego tytułu swojej marki osiąga przychody rzędu 228 miliardów dolarów, stając się tym samym jednym z najcenniejszych znaków towarowych na świecie. Marce nie udałoby osiągnąć się tak spektakularnego sukcesu gdyby nie Steve Jobs, do dziś uznawany za geniusza i wizjonera. Jego wynalazki zrewolucjonizowały sposób w jaki zaczęliśmy myśleć o technologii i komunikacji.

kopiuj tekst pobierz jako docx

118 thoughts on “Dlaczego logo Apple to nadgryzione jabłko?

  1. Hello there, just became alert to your blog through Google, and found
    that it is truly informative. I’m going to watch out for
    brussels. I will be grateful if you continue this in future.
    Numerous people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  2. This is the right website for everyone who wants
    to understand this topic. You know a whole lot
    its almost hard to argue with you (not that I actually will
    need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a topic which has been discussed for ages.
    Great stuff, just great!

  3. You really make it seem so easy with your presentation but I
    find this matter to be really something which I think I would
    never understand. It seems too complicated and very broad for me.
    I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of
    it!

  4. Superb blog! Do you have any hints for aspiring
    writers? I’m hoping to start my own blog soon but I’m
    a little lost on everything. Would you advise starting with a free platform like
    Wordpress or go for a paid option? There are so many options
    out there that I’m totally confused .. Any
    suggestions? Kudos!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.