Dlaczego logo Apple to nadgryzione jabłko?

Wartość firmy Apple w 2019 roku została oszacowana na ponad 1 bilion dolarów (czyli aż tysiąc miliardów dolarów). Firma założona przez Steve’a Jobsa stała się pierwszą amerykańską spółką w historii, której wycena osiągnęła tak zawrotną kwotę. Jak Jobs wpadł na pomysł stworzenia tak znanej i lubianej na całym świecie marki? Od czego wszystko się zaczęło?

Historia założenia firmy Apple

Apple Inc. zostało założone 1 kwietnia 1976 r. przez projektanta Steve’a Wozniaka, Steve’a Jobsa i przedsiębiorcę Ronalda Wayne’a. By pozyskać kapitał dla nowo powstającego przedsiębiorstwa, pierwszy z nich postanowił spieniężyć swój kalkulator naukowy Hewlett-Packard, natomiast Jobs – swojego Volkswagena. Przez pierwsze 30 lat swojej działalności marka nosiła nazwę Apple Computer Inc, dopiero w 2007 zdecydowano o zmianie, a firma przybrała współczesną nazwę. Brak słowa „computer” miał symbolizować nową erę i rozrastający się asortyment firmy.

jablko logotyp apple

Dlaczego apple to nadgryzione jabłko?

Kiedy Apple stawało się bardziej rozpoznawalne zaczęto prześcigać się w teoriach na temat pochodzenia tej nazwy. Steve Wozniak w książce „Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World’s Most Colorful Company” opisuje swoją rozmowę z Jobsem:

On powiedział: „Wymyśliłem świetną nazwę: Apple Computer.” Może pracował przy jabłoniach. Nawet go nie zapytałem. Może dla niego miało to jakieś inne znaczenie. Może ten pomysł miał coś wspólnego z Apple Records. On lubi muzykę, podobnie jak wiele ludzi z technicznym zacięciem. Ta nazwa mogła wtedy brzmieć dobrze częściowo dzięki tym konotacjom. Pomyślałem wtedy od razu: „Będziemy mieć wiele problemów z prawami autorskimi”. Ale ich nie mieliśmy. Obaj próbowaliśmy wymyślić inną, brzmiącą bardziej technicznie nazwę, tj. Executed and Matrix Electronics, ale po dziesięciu minutach prób, zdaliśmy sobie sprawę, że żadna z nich nie będzie brzmieć tak dobrze jak Apple Computer” – przyznał Woźniak. <<

nadgryzione jabłko logotyp apple

Ewolucja logotypu Apple

Pierwsze logo Apple zostało zaprojektowane w 1976 roku przez Ronalda Wayne’a, jednego ze wspólników, który zaledwie po dwóch tygodniach istnienia firmy sprzedał swoje 10 proc. udziałów w spółce za kwotę 800 dolarów (gdyby je zatrzymał dziś byłby milarderem!). W swoim projekcie nawiązał on do Isaaca Newtona, któremu to jabłko spadło na głowę, doznał olśnienia i w ten sposób odkrył prawo grawitacji. Owe logo było całkowitym złamaniem zasad prostoty i rozpoznawalności, jakimi cechował się Jobs, dlatego przetrwało zaledwie rok. Właściwie przypominało bardziej etykietę alkoholu aniżeli logo firmy technologicznej. Kolejnym projektem logotypu zajął się grafik Rob Janoff. Wozniakowi z kolei zależało przede wszystkim na czymś zdecydowanie bardziej nowoczesnym, stąd też w 1976 roku powstał projekt nadgryzionego, tęczowego jabłka, które pozostało z marką na dłuższy czas, bo aż do 1997 roku. Nowy logotyp wzbudzał jednak wiele kontrowersji. Janoff jednak w jednym z wywiadów rozwiał wszelkie wątpliwości.

> „Sam kształt jabłka nie miał nic wspólnego z komputerami. To po to, żeby ludzie zauważyli, że komputer Apple nie był kawałkiem twardego metalu, na którego nie ma miejsca w twoim domu. Nadgryzione jabłko początkowo miało oznaczać, tylko to, że było to po prostu jabłko, a nie coś innego. Również w ujęciu metaforycznym nadgryzienie miało wskazywa
na wgryzanie się w całą wiedzę, którą użytkownicy mogliby uzyskać z tego komputera” – wyjaśniał grafik w jednym z wywiadów.

Postanowiono zatem, że owoc będzie miał ślady ugryzienia, by nie pozostawiać wśród konsumentów wątpliwości, że to jabłko a nie inny owoc, lub warzywo. Ciekawostką jest fakt, że zastosowano tu także grę słów. W języku angielskim „ugryzienie” to „bite”, które brzmi podobnie jak nazwa jednostki komputerowej „byte” (czyli w języku polskim bajt).

apple logotyp

Wizjoner Jobs

Szacuje się, że logo Apple z samego tytułu swojej marki osiąga przychody rzędu 228 miliardów dolarów, stając się tym samym jednym z najcenniejszych znaków towarowych na świecie. Marce nie udałoby osiągnąć się tak spektakularnego sukcesu gdyby nie Steve Jobs, do dziś uznawany za geniusza i wizjonera. Jego wynalazki zrewolucjonizowały sposób w jaki zaczęliśmy myśleć o technologii i komunikacji.

kopiuj tekst pobierz jako docx

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.